Digitalna transformacija poslovanja
Digitalizacija je zamjena postojećih analognih poslovnih rješenja digitalnima, u svrhu uvođenja digitalnog načina poslovanja; jedna od aktivnosti digitalne transformacije.
Transformacija je radikalna promjena oblika, izgleda, stanja, osobina; proces u kojem prolazimo određenu promjenu koja traje neko vrijeme.
Digitalna transformacija poslovanja je temeljita promjena u organizaciji i načinu tradicionalnog poslovanja korištenjem digitalnih tehnologija i primjenom novih poslovnih modela s ciljem poboljšanja performansi organizacije i brže prilagodbe u okruženju koje se stalno i brzo mijenja.
Šta je digitalna transformacija?
U svakodnevnoj komunikaciji susrećemo niz pojmova iz digitalnog svijeta. U posljednje se vrijeme sve češće spominje digitalna transformacija koja utječe na sve sektore gospodarstva i mijenja naš život, rad i komunikacije.
Digitalna transformacija se odnosi na proces koji započinje od trenutka kada tvrtka počne razmišljati o uvođenju digitalnih tehnologija u svim područjima poslovanja i traje do trenutka njihove potpune integracije.
Može obuhvaćati područja kao što su digitalni marketing, digitalizacija i automatizacija poslovnih procesa, digitalna nabava, digitalizacija prodajnih predstavnika itd. Međutim, digitalna transformacija uključuje i pojedince, nije dovoljno samo uvesti digitalnu tehnologiju u poslovanje, važno je i educirati djelatnike.
Digitalna transformacija je proces uvođenja digitalnih tehnologija u sve segmente života i poslovanja, mijenjajući iz korijena poslovne procese i navike. Također se radi i o određenoj kulturnoj promjeni u kojoj se neprestano mijenjamo, prilagođavamo promjenama i razvijamo.
Takva vrsta transformacije je danas ključna za sve vrste poslova svugdje u svijetu, od običnih ljudi koji tek ulaze u svijet poduzetništva do velikih uhodanih kompanija. Za tvrtke koje žele postati ili ostati relevantne, neophodno je mijenjati se skupa s trendovima, a trend je taj da je cijeli svijet digitalan.
Na tržištu rada se sve češće javlja potražnja za drugačijim i novim zanimanjima, a razvoj tehnologije i digitalizacija povećavaju potrebu za novim vještinama i znanjima te dodatnim educiranjem, usavršavanjem ili prekvalifikacijom djelatnika.
Prema analizi DESI (The Digital Economy and Society Index) za 2019., koju provodi Europska komisija, Hrvatska je 21. od 29 država članica Europske unije te se nalazi u kategoriji manje uspješnih zemalja.
U kategoriji digitalne transformacije, odnosno integracije digitalne tehnologije u okviru tvrtki, Hrvatska zauzima 18. mjesto među državama članicama Europske unije. U odnosu na prethodne godine vidljivi su pomaci, no postoji veliki prostor za napredak i poboljšanje.
Često se govori kako živimo u tehnološki naprednom društvu i dobu, no jesmo li se u potpunosti digitalno transformirali i iskoristili blagodati tehnologije? Kakva je situacija s tvrtkama kao nositeljima gospodarstva, koje mogu najviše napredovati uz digitalnu transformaciju?
Većina tvrtki ne investira u digitalizaciju iz želje i vizije poslovanja već iz potrebe. Investicija je često skupa i u početku riskantna ali nužna ukoliko tvrtka tijekom godina nije postepeno ulagala u novu tehnologiju.
Bez transformacije poslovne jezgre – sustava vrijednosti, ljudi, procesa i tehnologije – svaka digitalna transformacija bit će ograničena na kratkoročna poboljšanja, no takva investicija ne smije predstavljati kratkoročno rješenje već dugoročnu investiciju koja će osigurati prosperitet.
Digitalna transformacija zahtijeva velike i hrabre odluke kako bi se uspostavio novi poslovni model, a ne samo poboljšalo poslovanje. Znati kako se suočiti s takvim odlukama, odrediti prioritete i znati kako ih provesti često je upravo ono što stvara razliku između uspješne i neuspješne transformacije.
Ne postoji univerzalna formula za uspješnu digitalnu transformaciju jer kao i ljudi, sve su tvrtke različite, imaju svoje specifičnosti i područja u kojima mogu ostvariti komparativnu prednost.
Na pitanje je li dovoljno imati profil na društvenim mrežama i e-mail kontakt na web stranicama? Odgovor glasi – naravno da ne, radi se o puno većoj integraciji dostupnih tehnoloških rješenja, ali i promjeni razmišljanja o poslovanju tvrtke i mogućnostima na svim poljima. Također, nerealno je očekivati da ćete kupnjom brojne informatičke opreme i opremanjem ureda bez jasne vizije uspjeti u digitalnoj transformaciji.
Izrada strategije vezane za uspješnu transformaciju izazov je za sve tvrtke, kao i za države, zato je ne treba shvaćati olako. Veliku prepreku predstavlja strah od promjene, a to se najviše očituje kod generacije koja nije odrasla uz tehnologiju i ona im predstavlja veliki izazov.
U pravilu, ljudi nisu skloni promjenama niti izlasku iz zone komfora, stoga je određen otpor kadrova nešto na što treba računati, čak i u tvrtkama koje pozorno prate nove trendove i kreću se ukorak s njima.
Također, česte prepreke su manjak financijskih sredstava i nedostatak stručnog kadra koji bi promjene i uveo. Odgovorna osoba zadužena za promjene treba uzeti u obzir sve navedene faktore prilikom izrade strategije za pojedinu tvrtku.
Pristupačnost tehnologije je otvorila potpune mogućnosti rada na daljinu i danas postoje mnogi slučajevi iz raznih industrija u kojima više nije bitno otkuda dolazite. Također, veći je naglasak na kvalitetnom poslovanju jer je teže prikrivati „loše“ tvrtke i/ili njihove postupke.
Uspješnu digitalnu integraciju ćemo moći ocijeniti tek kada tvrtke integriraju digitalnu tehnologiju u sva područja svog poslovanja, razmišljanja o poslovanju i kada taj tehnološki napredak krajnjim korisnicama pruži bolju uslugu.
“Na tuđim pogreškama, pametan ispravlja svoje.” (Publilius Syrus) Tvrtke poput Kodaka, Blockbustera, Yahooa u potpunosti su ignorirale neizbježnu digitalnu transformaciju što je dovelo do propasti kompanija.
Dobar primjer su Airbnb i Uber, potrebu tržišta su ponudili na način koji odgovara i pružateljima i korisnicima usluge. Njihovo je poslovanje u potpunosti digitalno, a popularnost koju su stekli u kratkom roku dovoljno govori o uspješnosti implementacije.
Najveći problem je što mnoge tvrtke i dalje odgađaju odluke vezane uz uvođenje nove tehnologije, no digitalna transformacija danas više nije pitanje izbora – ona je neizbježna, neophodna i nezaobilazna.
Svaka tvrtka ima specifične potrebe i izazove u procesu digitalne transformacije, no postoje opći faktori koje je nužno zadovoljiti u većini današnjih organizacija.
Najčešća područja gdje se uvodi digitalna transformacija su:
1. Korisničko iskustvo
2. Ubrzanje poslovnih procesa
3. Vodstvo i uvjeti rada
4. Olakšavanje do sada dominantnih „ljudskih“ poslova
5. Uvođenje novih tehnoloških naprednih uređaja
Digitalna transformacija se ne odnosi samo na informatičke odjele nego na sve djelatnike, od vrha piramide do dna. Iz tog razloga, digitalna transformacija se najviše odnosi na djelatnike, a ne na uređaje kao što mnogi smatraju.
Ukoliko Vas je sve ovo obeshrabrilo i čini vam se kako Vaša tvrtka posluje u kamenom dobu, ne brinite. Jedna od najvećih zabluda digitalne transformacije je da Vam konkurencija bježi svjetlosnim godinama i da ih više ne možete dostići.
Svaka reorganizacija je teška i svi poduzetnici imaju priliku napraviti nešto pozitivno što će im donijeti prednost u odnosu na dosadašnje poslovanje.
Za početak je nužno uključiti sve glavne i odgovorne za donošenje odluka, one koji će pokretati ostale djelatnike i brinuti se da provedba strategije funkcionira.
Nakon toga, ciljeve treba pretvoriti u digitalne procese. Primjerice, ako se fokusirate na online prodaju, bitno je poraditi i na dizajnu web stranice, kako bi manje izgledala kako staromodni katalog, a više kao moderna web trgovina.
Nakon provedenog istraživanja o potrebama ciljanih kupaca, treba povezati sve dobivene rezultate i razraditi kako se uklapaju u svaki segment poslovanja u cjelini.
Posljednje, ali i najvažnije, nužno je ostati ukorak s trendovima. Konstantno mjerenje učinkovitosti primjene svih procesa jedini je način da znate da Vaša strategija uistinu donosi rezultate.
NOS d.o.o. za poslovno savjetovanje Vam može pomoći u digitalnoj transformaciji poslovanja kojom ostvarujete višestruku dobit za Vašu tvrtku, kroz sljedeće glavne korake:
1. Snimanje i dijagnoza postojećeg stanja u tvrtki
2. Evidentiranje načina obavljanja radnih zadataka (prema koracima u određenom programu ili općenito) prema radnim mjestima i /ili odjelima
3. Kreiranje knjige procesa prema radnim mjestima i/ili odjelima
4. Prijedlog digitalne transformacije poslovanja (priprema, posredovanje i podrška prilikom i nakon uvođenja novih softverskih rješenja)
5. Na temelju prihvaćenih prijedloga, dopuna kreirane dokumentacije i/ili dogovaranje daljnjih projekata
Digitalna transformacija obuhvaća sustavne promjene u svim aspektima poslovanja: nova ulaganja u ljude, tehnologiju, poslovne modele i procese usmjerene na pokretanje nove vrijednosti za kupce i djelatnike te učinkovitije natjecanje u digitalnoj ekonomiji.
Ljudi su pokretači promjena i ključ svake transformacije. Upravo zato, fokus digitalne transformacije je na djelatnicima. Cilj je pružiti djelatnicima nova znanja, vještine i kompetencije kako bi se kao tim mogli što uspješnije natjecati na izrazito dinamičnom digitalnom tržištu.
Razvoj novih tehnologija, software-a i aplikacija omogućio je da se tvrtke povežu s korisnicima na različitim razinama, od informiranja o kupnji, pomoći pri odlučivanju i procesu kupnje do razmjene informacija o zadovoljstvu. Prema tome, digitalna transformacija predstavlja promjenu svih oblika poslovanja i procesa u kojima su djelatnici u interakciji s korisnicima.
Nekim tvrtkama je dovoljno napraviti internetsku stranicu, otvoriti digitalne kanale komunikacije i zaposliti nekolicinu digitalnih stručnjaka, dok druge trebaju uvesti mnogo složenije procese i zaposliti veći broj stručnjaka na različitim razinama poslovanja. Svaka je tvrtka individualna, stoga je i razvojni put digitalne transformacije svake tvrtke različit.
Digitalna transformacija je uspješna integracija tehnologije u svakodnevno poslovanje. To nije samo „mrtvo slovo na papiru“ ili u ovom slučaju u “oblacima” već korjenita promjena poslovanja, čijom primjenom nastaju trenutne promjene, ali i one vidljive u budućnosti.
Uvođenjem novih tehnologija mijenja se pristup poslovanju iz očitih razloga – ono što smo nekada obavljali vlastoručnim pisanjem po papiru, danas se unosi putem računala. Dok smo prije sami radili izračune i procjene, ta ista računala preuzela su i tu zadaću.
Tehnologiju je nemoguće izbjeći, no za to nemamo ni razloga, jer pravilnim korištenjem možemo postići ono što smo do prije nekoliko godina smatrali nemogućom misijom.
Poslovanje u oblaku, umjetna inteligencija i Internet samo su dio onoga što spada pod procese digitalne transformacije, no to nije ni približno sve. Kako bi Vaša tvrtka uspješno provela prijelaz u digitalno doba, potrebno je početi od prilagodbe samog načina razmišljanja o poslovanju te se odlučiti i na poneki rizik.
Jedan od najvažnijih razloga za digitalnu transformaciju je brzina poslovanja. Iako razne gospodarske grane imaju drugačije pojmove brzine, npr. brzina povratnog kontakta prema krajnjem korisniku ili brzina izrade proizvoda, digitalna transformacija poslovanja u konačnici treba transformirati dosadašnje procese i ubrzati procese unutar cijele tvrtke.
Svaki kupac nesumnjivo najviše cijeni ako u kratkom roku dobije sadržaj ili informaciju koja ga u datom trenutku zanima ili mu je potrebna. U konačnici, njegova odluka o odabiru proizvoda ili usluge ovisit će o tome je li njegov “digitalni put” popločen preprekama ili teče ugodno i glatko.
Većina tvrtki koje su uspjele uspješno ubrzati procese digitalizacijom su danas vodeće na tržištu i kontinuirano ulažu u djelatnike i najnoviju tehnologiju kako bi zadržale poziciju.
Uz niz pogodnosti koje nosi digitalna transformacija, najvažniji razlog za većinu je opstanak na tržištu.
Kontaktirajte nas
Trebate pomoć?
Budite slobodni kontaktirati nas. Javiti ćemo se u najkraćem mogućem roku.
info@nos.hr
+385 01 64-385-64